Author Topic: Skald template: Quickness, Charisma och Axe  (Read 9100 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Luktar

  • Forum Admin
  • BaF Officer
  • *****
  • Posts: 4543
  • Karma: 21
    • View Profile
    • Min hippa coola hemsida :P
Skald template: Quickness, Charisma och Axe
« Reply #15 on: 2005-06-29, 11:45:10 »
Quote
Originally posted by Lyrre
Kanske inte i en fight, men efter ett par fighter så är du nog uppe i 500 svingar ;)


Jo du har rätt stinko, men det är att man vill dra åt variansen, slår du tärningen 3 ggr så kan du få 5, 5, 5 och medel hamnar ju då på 5, man måste upp i tillräckligt många repetioner för att få bort sådant.

Men 100 svingar borde räcka för att se ett mönster i alla fall.


jo är ju det jag menar.. om du i en fight slår 20slag med din 2h.. hur mycket skada tappar du igentligen.

sen i fight 2 så börjar du ju om på 0 igen och hur mycket skadad tappar man då?

Offline Stinko

  • Posts: 1698
  • Karma: 0
    • View Profile
Skald template: Quickness, Charisma och Axe
« Reply #16 on: 2005-06-29, 11:55:09 »
Quote
Originally posted by Lyrre
Kanske inte i en fight, men efter ett par fighter så är du nog uppe i 500 svingar ;)


Jo du har rätt stinko, men det är att man vill dra åt variansen, slår du tärningen 3 ggr så kan du få 5, 5, 5 och medel hamnar ju då på 5, man måste upp i tillräckligt många repetioner för att få bort sådant.

Men 100 svingar borde räcka för att se ett mönster i alla fall.

En statistisk regel är att efter 30 repetitioner så har man alltid ett korrekt medelvärde (under opåverkad yttre omständigheter). Sannorlikheten att inte ha ett perfekt normalfördelat korrekt medelvärde redan vid 30 sampel är visst så försummbart liten att man lika gärna kan stanna där. Säger teoretikerna.....
Stinka - Warden Hib/Excal - avregistrerad och parkerad
Stinko - Skald Prydwen - infinite(?) break

Offline Lyrre

  • SU Member
  • ***
  • Posts: 5943
  • Karma: 12
    • View Profile
    • http://
Skald template: Quickness, Charisma och Axe
« Reply #17 on: 2005-06-29, 12:23:35 »
Quote
Originally posted by Luktar
jo är ju det jag menar.. om du i en fight slår 20slag med din 2h.. hur mycket skada tappar du igentligen.

sen i fight 2 så börjar du ju om på 0 igen och hur mycket skadad tappar man då?



Du börjar ALDRIG om på noll igen :)
Vad är skillnaden på att kasta en sexsidig tärning 500 ggr ELLER att kasta 10 kast, vänta 10 sekunder kasta ytterligare 10 kast, vänta 10 sekunder, kasta ytterligare 10 kast och repetera detta totalt 50 ggr (totalt 500 kast) och räkna samman detta? :)

Quote
Originally posted by Stinko

En statistisk regel är att efter 30 repetitioner så har man alltid ett korrekt medelvärde (under opåverkad yttre omständigheter). Sannorlikheten att inte ha ett perfekt normalfördelat korrekt medelvärde redan vid 30 sampel är visst så försummbart liten att man lika gärna kan stanna där. Säger teoretikerna.....


Vet jag inget om, men skulle tro att om man singlade slant 30 ggr skulle man då hamna på 50% krona klave? Känns som vädigt få repetetioner. Elle rom man kastade en hundra sidig tärning skulle man hamna på ett medel på 50 efter 30 kast?
Jag vet inte alls, du kan ha rätt, men känns som sagt som få repetetioner. :)
Larre, Shadowblade
Lorre, Healer
Lerre, Shammy

Hus 2541 mitt i en nystartad SU koloni :)

-----------------------------------
I walk a lonely road
The only one that I have ever known
Don't know where it goes
But it's home to me and I walk alone
------------------------------------
Kepec - And lyrre, i still think Y O U A R E S T U P I D!
Qisa - Lyrre is wise ...

Offline Stinko

  • Posts: 1698
  • Karma: 0
    • View Profile
Skald template: Quickness, Charisma och Axe
« Reply #18 on: 2005-06-29, 21:47:19 »
Quote
Originally posted by Lyrre
Vet jag inget om, men skulle tro att om man singlade slant 30 ggr skulle man då hamna på 50% krona klave? Känns som vädigt få repetetioner. Elle rom man kastade en hundra sidig tärning skulle man hamna på ett medel på 50 efter 30 kast?
Jag vet inte alls, du kan ha rätt, men känns som sagt som få repetetioner. :)


Du skulle inte hamna på 50% klave men sannorlikheten att få 50% klave är 14,4%, sannorlikheten att få 14 eller 16 klave är 13,5%, 13 eller 17 klave är <13,5% och så fortsätter det nedåt i en normalfördelning. Det enskilda fallet med störst sannorlikhet att få är alltså 50% klave av 30 sampel.

Äh, vafan... är trött och har inte statistikkunskaperna färska... någon annan statistiker kanske kan ta och fortsätta denna OffTopic? :p

Vad jag tror jag försöker säga på ett korrekt sätt är att medelvärdet på 30 sampel, av alla enskilda fall, har störst sannorlikhet att vara det korrekta medelvärdet. Sen kan man forsätta ytterligare för att fastställa det ännu snävare, men 500 sampel behöver man aldrig ta.
« Last Edit: 2005-06-29, 21:53:23 by Stinko »
Stinka - Warden Hib/Excal - avregistrerad och parkerad
Stinko - Skald Prydwen - infinite(?) break

Offline Mikester

  • BaF Officer
  • *****
  • Posts: 3240
  • Karma: -1
    • View Profile
Skald template: Quickness, Charisma och Axe
« Reply #19 on: 2005-06-29, 22:11:16 »
På senare år har man haf tlite ågren för att man sov sig igenom skolan. Nu minns jag det iaf....

min ågren är botad....
Livet är ingenting för amatörer

Offline Lyrre

  • SU Member
  • ***
  • Posts: 5943
  • Karma: 12
    • View Profile
    • http://
Skald template: Quickness, Charisma och Axe
« Reply #20 on: 2005-06-30, 06:57:53 »
Jag är med stinko, verkar vettigt faktiskt, får ta en kik på det, måste testa lite skade variationer, får se hur det funkar :)
Larre, Shadowblade
Lorre, Healer
Lerre, Shammy

Hus 2541 mitt i en nystartad SU koloni :)

-----------------------------------
I walk a lonely road
The only one that I have ever known
Don't know where it goes
But it's home to me and I walk alone
------------------------------------
Kepec - And lyrre, i still think Y O U A R E S T U P I D!
Qisa - Lyrre is wise ...

Offline Stinko

  • Posts: 1698
  • Karma: 0
    • View Profile
Skald template: Quickness, Charisma och Axe
« Reply #21 on: 2005-06-30, 09:14:34 »
... och vid 30 sampel så kan man hantera beräkningarna iom att man vet sannorlikheterna för att få vissa värden.
Intressant att veta att 95% av alla utfall ligger inom 2 std.avvikelser från väntevärdet (det korrekta medelvärdet). Sannorlikheten att man är helt ute och cyklar är enbart 5%.

Så länge man inte har de exakta formlerna är det ju enbart uppskattmingar man gör och då måste man hantera sannorlikheter.
Stinka - Warden Hib/Excal - avregistrerad och parkerad
Stinko - Skald Prydwen - infinite(?) break

Offline MagnarTBL

  • BaF Officer
  • *****
  • Posts: 146
  • Karma: 0
    • View Profile
    • http://www.harestad.info
Skald template: Quickness, Charisma och Axe
« Reply #22 on: 2005-07-02, 19:09:14 »
Quote
Exempel:

Om man använder din spec 45+4 jämfört med 45+15 och beräknar basedamage cap, och style damage cap enligt formlerna:

Basedamage
----------------
Damage Cap = DPS * SPD * 3 * (1 + (SPD – 2) * .03)

Styled damage
-------------------
((Growth Rate * Weapon Spec) * Effective Speed) / Unstyled Damage Cap

Och använder; 16.5 vapen, speed 5.5, growth rate 0.6

Så får vi:

45+4 spec

Basedamage: 404,6
Styledamage: 161,7
Total skada: 566,3
-------------------------
Damage per second (dps) = 566,3/5,5=102,96

45+15 spec

Basedamage: 421,2
Styledamage: 198
Total skada: 619,2
-------------------------
Damage per second (dps) = 619,2/5,5=112,58


Den variationen som du pekat på ovan finns inte alls när jag utför mina tester i pvp-duel emellan min "Glibbin" Skald och "Armour" healer.

Verkar för mig som att teorin inte stämmer överrens med praktiken, men det kanske är jag som inte förstår mig på detta. Jag stod och slog flera hundra slag innan i dag med Shaman som konstant heal'ade min Healer... Och jag fick inte alls högre Style dmg med att öka Axe skills med +11 (alltså 45+4+11 var samma style damage som 45+4).

Jag är villig att ge alla mina sc'ade items som använts under testerna till andra om ni vill försöka testa detta själva.

    • Armour .......... ML10 50 Healer
    • MagnarTBL ....... ML1 50 Runemaster .... Legendary Tailorer
    • Glibbin ......... ML9 50 Skald ......... Legendary Armor Crafter
    • Feit ............ ML2 50 Shaman
    • Items ........... ML2 50 Hunter ........ Arrow Fletcher
    • Booom ........... ML10 50 Spiritmaster
    • Clawfingers ..... ML1 50 Savage
    • Nerds ........... ML3 50 Warrior ....... Legendary Weapon Crafter
    • RunAway ......... ML1 50 Shadowblade ...  Legendary Alchemist
    • Spellcrafters ... ML9 50 Shaman ........ Legendary Spellcrafter
    • Nukz ............ ML3 50 Spiritmaster

    Offline Aarween

    • SU Member
    • ***
    • Posts: 1265
    • Karma: 1
      • View Profile
      • http://
    Skald template: Quickness, Charisma och Axe
    « Reply #23 on: 2005-07-02, 21:27:15 »
    jag fick lära mig att antalet uppmätningar för att få ett "säkert" resultat räknas ut genom att ta utfallsrummet(omega) i kvadrat.

    alltså...  en tärning har utfallsrummet 1,2,3,4,5,6     dvs utfallsrummet = 6 vilket ger antalet uppmätningar för att få medeltalet 3,5 till 36.

    men låt säga att vi har utfallsrummet på 50-150 dvs 100....  100x100=10 000...   alltså 10 000 uppmätningar för att få ett säkert resutlat...

    Blejs in Dragon raid cg:
    "plan is to right pet group not healer never nuke on dragon if mele"

    Blejs when Divious asked for grp:
    "we got 1fg albs then 1fg more a bit later but fg atm"

    Blejs in /os when discussing guild activity:
    "förklara att dom var faith alliance grejs som joinade som ett guild osv. om ni vet hur allt var för orkar inte skriva i /guför då kommer jag tvingar att spela"

    [17:45:25] <@BO|Blejs>  anyone got busta rhymes new song? that goes like ohoooo oohhoooo

    Blejs: simma mot vattnet

    [22:29:21] <@snoz> i c u joined SU btw ? ;]
    [22:29:35] <@snoz> nice guild ... i tried to fake being swedish to get in .. but they not allow it ;((

    Offline MagnarTBL

    • BaF Officer
    • *****
    • Posts: 146
    • Karma: 0
      • View Profile
      • http://www.harestad.info
    Skald template: Quickness, Charisma och Axe
    « Reply #24 on: 2005-07-07, 15:21:41 »
    Iwan frågade mig lite om skaldens DD på olika armordelar och vid olika Charisma nivå.

    I den nya testen så fick alltså en Caster-Clothwearer med 25 body resistance samma skada som en Seer-Chainwearer med 25 body resistance vid +0charisma. Och likadant samma skada med 0 i body resistance på båda klasserna/armortyper.

    Testarna gjordes sedan med +75 i charima, och då öker skadan självklart med ca +30 dmg. Dock, det blev likadant på en clothwearer som en chainwearer.

    Alltså det blir inte en högre skada på en clothwearer vid 75 charisma. Och det är fiendens body resistance som påverkar om skadan sänks.

    « Last Edit: 2005-07-07, 15:33:05 by MagnarTBL »

      • Armour .......... ML10 50 Healer
      • MagnarTBL ....... ML1 50 Runemaster .... Legendary Tailorer
      • Glibbin ......... ML9 50 Skald ......... Legendary Armor Crafter
      • Feit ............ ML2 50 Shaman
      • Items ........... ML2 50 Hunter ........ Arrow Fletcher
      • Booom ........... ML10 50 Spiritmaster
      • Clawfingers ..... ML1 50 Savage
      • Nerds ........... ML3 50 Warrior ....... Legendary Weapon Crafter
      • RunAway ......... ML1 50 Shadowblade ...  Legendary Alchemist
      • Spellcrafters ... ML9 50 Shaman ........ Legendary Spellcrafter
      • Nukz ............ ML3 50 Spiritmaster

      Offline Stinko

      • Posts: 1698
      • Karma: 0
        • View Profile
      Skald template: Quickness, Charisma och Axe
      « Reply #25 on: 2005-07-07, 19:56:42 »
      Quote
      Originally posted by MagnarTBL
      Testarna gjordes sedan med +75 i charima, och då öker skadan självklart med ca +30 dmg. Dock, det blev likadant på en clothwearer som en chainwearer.

      Alltså det blir inte en högre skada på en clothwearer vid 75 charisma. Och det är fiendens body resistance som påverkar om skadan sänks.

      Magic skada har väl alltid varit oberoende av armortyp? :confused:
      Stinka - Warden Hib/Excal - avregistrerad och parkerad
      Stinko - Skald Prydwen - infinite(?) break

      Offline MagnarTBL

      • BaF Officer
      • *****
      • Posts: 146
      • Karma: 0
        • View Profile
        • http://www.harestad.info
      Skald template: Quickness, Charisma och Axe
      « Reply #26 on: 2005-07-08, 02:06:58 »
      Kanske e så.. Nu är det iaf bevisat. :)

        • Armour .......... ML10 50 Healer
        • MagnarTBL ....... ML1 50 Runemaster .... Legendary Tailorer
        • Glibbin ......... ML9 50 Skald ......... Legendary Armor Crafter
        • Feit ............ ML2 50 Shaman
        • Items ........... ML2 50 Hunter ........ Arrow Fletcher
        • Booom ........... ML10 50 Spiritmaster
        • Clawfingers ..... ML1 50 Savage
        • Nerds ........... ML3 50 Warrior ....... Legendary Weapon Crafter
        • RunAway ......... ML1 50 Shadowblade ...  Legendary Alchemist
        • Spellcrafters ... ML9 50 Shaman ........ Legendary Spellcrafter
        • Nukz ............ ML3 50 Spiritmaster

        Minau

        • Guest
        Skald template: Quickness, Charisma och Axe
        « Reply #27 on: 2005-07-08, 07:56:36 »
        2a i matte / hangover + IG * Matte A = ingen diskussion


        xDD :smash:

        Offline Polgra

        • SU Member
        • ***
        • Posts: 2267
        • Karma: -2
        • Legendary Postfarmer
          • View Profile
          • Polgra rox!
        Skald template: Quickness, Charisma och Axe
        « Reply #28 on: 2005-07-08, 08:23:56 »
        Quote
        Originally posted by Lyrre
        Du börjar ALDRIG om på noll igen :)
        Vad är skillnaden på att kasta en sexsidig tärning 500 ggr ELLER att kasta 10 kast, vänta 10 sekunder kasta ytterligare 10 kast, vänta 10 sekunder, kasta ytterligare 10 kast och repetera detta totalt 50 ggr (totalt 500 kast) och räkna samman detta? :)


        det är ju klart det börjar om på noll. Du tappar i första fighten säg X dmg för att du bara har +4 i wep spec istället för +11. När du några minuter senare har en ny fight tappar du ju inte 2X bara för att du har +4 utan du tappar ju fortfarande X. SÅ frågan är väl egentligen hur mycket du tappar per fight för att se ifall det är lönsamt att lägga ut och SC'a den sista wep specen eller om det är bättre att lägga det på annat!!
        "Are you crazy? You just don't sneak up on people in a graveyard. You make noise when you walk, you stomp, or... yodel."

        Offline Lyrre

        • SU Member
        • ***
        • Posts: 5943
        • Karma: 12
          • View Profile
          • http://
        Skald template: Quickness, Charisma och Axe
        « Reply #29 on: 2005-07-08, 10:16:12 »
        Jo rustningar hjälper bara mot melee skada :)
        Larre, Shadowblade
        Lorre, Healer
        Lerre, Shammy

        Hus 2541 mitt i en nystartad SU koloni :)

        -----------------------------------
        I walk a lonely road
        The only one that I have ever known
        Don't know where it goes
        But it's home to me and I walk alone
        ------------------------------------
        Kepec - And lyrre, i still think Y O U A R E S T U P I D!
        Qisa - Lyrre is wise ...