Author Topic: De olika healer klassernas roll i End-game RvR?!?  (Read 4697 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Unaz

• SU Member
  • Chipsmongo of SU
    • View Profile
De olika healer klassernas roll i End-game RvR?!?
« on: 2008-09-23, 19:47:17 »
Sitter här och funderar på om alla tre typerna av healers vi har kommer agera enbart healbot i endgame, eller om de kommer skilja sig ifrån varandra mer än till utseende...

Warrior Priest förstår jag är en frontline healer som springer in tillsammans med våra tanks och white lions som med sina ae heals osv kommer bli en riktig höjdare för de som är å härjar där.

Rune Priest är väll den med klarast healbot karaktär men den har väll vad jag vet också endel aoe buffs som de kan slänga ut å härja med, men denna känns som den klaraste allround healern

Archmage då? Kommer debuffsen verkligen vara så elaka som de påstås och kommer det vara värt att gå ner i de trädet med healing i andra hand (vilken inte kommer vara dålig) hur pass mkt skada kommer man ha tid att göra jämfört med Rune Priests?

Jag är mkt inne på att återvända till mitt liv som healer nu efter att testat att lira DPS, vilket är skoj men känns ändå inte som "hemma" på nått sätt... Om Archmage's kommer vara så pass bra debuffers som det pratas om är denna klass högintressant för mig, alltid skoj att kunna bidra med lite mer än heals och ha mer än en boll i luften så att säga, men skall man agera healbot och heala allt vad livet ger så känns Rune Priest lite mer lockande, båda klasserna är najs och känns aktuella på ett eller annat sätt, fördelen med RP är att man inte behöver vara fancy elf med carebare stare ;D utan kan vara tjock, skäggig och alkoholiserad som en annan nästan :D

Nå, hur upplever ni healer klasserna i spelet? Jag har spelat en White Lion till Rank 13 och ingen av healerklasserna över lvl8 så jag har inte lirat så mkt med dem...

Offline Etinay

• Honungslår!
  • SU Officer
    • View Profile
Re: De olika healer klassernas roll i End-game RvR?!?
« Reply #1 on: 2008-09-23, 20:12:14 »
testet archmage L30 i betan, og tycker den er helt underbar, jeg er og kommer nok alltid til å være den type av person som gillar den typ av klass. Men mycke av det beror på at jeg hater og se folks hp gå ned og ikke kunne gjøre noe med det ;D

gillar virkelig klassen, og kommer nok til å holde fast ved den :) nån må jo heale dere ;)
"jag hade en titel iaf "sprutar ettan" "
- Avsath berättar hva hans arbetstittel er.... ok..

LMBB!

Offline Prr

• SU Member
  • Daggers!
    • View Profile
« Reply #2 on: 2008-09-23, 20:27:00 »
Jag gillar min Archmage som fan. Känns inte som att det "fattas" något. (får våran CC på lvl 25 som alla andra healer klasser)

Anledning till att jag gillade det så mycket var nog för att jag spelade med Zaval. Vi roxade allt. Men men :D

Hur man än vänder på det så kommer alla healer klasser att ha healing som main uppgift. Visst man kan specca dmg osv, men då det finns flera som spelar DMG klasser så får man dra stickan att heala. Om man ska spela healer och "skulle vara kul med lite dmg" så har man helt fel inställning redan från början.

Do it right or don't do it! :)
« Last Edit: 2008-09-23, 20:29:19 by Prr »
Caketime - Sorc
-------------------------------------
Polgra säger (21:27):
fan va svårt det ska vara att tänka då

Offline Grivne

• BaF Member
    • View Profile
« Reply #3 on: 2008-09-23, 20:32:19 »
Det största problemet med healing i WAR som jag hitintills har uppfattat det är att en healer kan inte hålla någon som blir dps'ad vid liv. (pratar rvr nu) Man bara fördröjer döden lite. Man måste nästan vara 2 - 3 healer för att kunna hålla folk ordentligt vid liv i en stor lång fight, annars börjar folk att dö.

Jag spelar själv shaman och har märkt detta. PvE är inget problem, för då healas ju i princip bara tanken om det går rätt till.

Men i rvr, eftersom jag bara har 1 stor singeltarget heal, som tar 3 sekunder att kasta så hinner dps klasserna göra mer dps än jag kan heala.

Men jag är rätt övertygad om att mythic är medvetna om detta och att det kommer bli ändring.
Dyvet
Grivne 6l7 thane
Dwera 11l2 Shadowblade
Dwerim 7l3 Spiritmaster
Sviunn 5l9 Healer

Gnejs sends, "Fan man är som en kamel med fel på glasögonen.. Första gången jag drar bågen på ett halvår och man får en guardpatrol på sig"

[Dennis][Priz | ikväll så säger:
psykologiska prizze

Offline Erixon

• BaF Member
    • View Profile
« Reply #4 on: 2008-09-23, 20:35:37 »
asså 2 st dps kan inte döda 1 dps med healer så jag tror inte det kommer hända nått alls jag tycker det är skönt som de e nu

Offline kani

• View Profile
« Reply #5 on: 2008-09-23, 22:28:20 »
Det där med att healers ska heala och totalt strunta i nåt offensivt kanske funkar i DAoC och WoW där healers bara behöver stå och spamma ett par knappar.

Warrior Priest/Disciple kan heala lika bra vilken spec dom än väljer i princip. Speccar du DPS kan du spamma din 4-hit melee-heal (för att inte nämna att man rockar i 1v1) och även göra helt okej skada.

Archmage/Shaman är oerhört irriterande att ha som motståndare iaf. Deras power-drain kan slå ut vem som helst på några sekunder, och har du något i DPS väg där med så klarar du lätt att ha några i baken. Kruxet med dessa två är att kunna balansera healing och dps, för att få ut så mycket som möjligt av båda. Healing buffar upp din DPS och vice versa, så bara köra två-knapps-spamming lär inte vara nån hit.

Rune Priest/Zealot verkar vara healbot typen dock. Verkar inte göra särskilt mycket dps, men kan heala desto bättre. Har inte testat dessa dock så kan inte säga så mycket :p
DAoC - Retired: Shindre, Vinternatt, Manikin
WoW - Retired:
[Bladefist] Vinternatt, Metalla
[Bronzebeard] Domine, Shaidar, Fidget
[Alonsus] Voodoo, Typhoon

WAR:
Vinternatt - Archmage in progress

Offline Prr

• SU Member
  • Daggers!
    • View Profile
« Reply #6 on: 2008-09-23, 23:05:27 »
Men i rvr, eftersom jag bara har 1 stor singeltarget heal, som tar 3 sekunder att kasta så hinner dps klasserna göra mer dps än jag kan heala.

Bubbla HoTa sen börja heala, använd alternativt morale heal. Om DPSen inte använder AoE detaunt när det börjar bli svettigt så får han skylla sig själv :)

Jag kände aldrig någonsin att mina heals inte räckte till. Sen får man ju faktiskt ha i åtanke att man kanske inte klarar av att heala en snubbe som blir bankad av 6 pers :P
Caketime - Sorc
-------------------------------------
Polgra säger (21:27):
fan va svårt det ska vara att tänka då

Offline Ogrelin

• =Gammelulv=
  • SU Officer
    • View Profile
    • ogrens.org
« Reply #7 on: 2008-09-24, 07:17:35 »
Som RP vid lvl 16 så har jag 3 HoT-spells och en ABS-spell som jag kör på Tanksen för att hålla dem vid liv, men som sagt var, det funkr skitbra tills min tank får ett assist-tåg på sig :) Jag har 1 morale-heal som kan hela typ 900ish ibland...den är ju inte helt fel kan jag säga :)
GW2
Ogrelin - Guardian
SWTOR
Ogrell - Bounty Hunter
Warhammer
Jearom Kotbs - rr82
DAoC
Ogrelin Blodig

Offline Svartur

• SU Member
  • Se upp för mördarkaniner
    • View Profile
    • http://www.sveaulvar.com
« Reply #8 on: 2008-09-24, 08:29:50 »
Men är det verkligen ett fel då? Snarare fel om man utan problem kan hålla någon vid liv när de får ett tåg med DPS på sig. De SKA kräva flera healers att ha en chans då och det gör det ju med.

Jag ser inte problemet. Annars kan vi ju stå o försöka döda varandra dagarna långa.

Sen vet inte jag men hitills på låga levels har man ju bara massa HoTs + någon morale heal. Borde se lite annorlunda ut sen.
« Last Edit: 2008-09-24, 08:31:33 by Svartur »
Svartur - Big in Japan / Small in USA

Scarto SM rr72
Healur WP rr54
Svartur SW rr48

Offline old.Kedira

• SU Member
    • View Profile
« Reply #9 on: 2008-09-24, 08:39:14 »
Inte mina ord, men skrivet av en som spelat Archmage.

The Runepriest/Zealot
These careers are called the "Flex Healers" for a reason. In aspect of healing they want to persue they can excel in. One the one hand, they will tell you that it's a disadvantage that their heals are spread out, unlike ours. I would tell you differently though. While this is, in fact, a disadvantage of some sort. It also means that no matter what they specialize in they will have potent heals AND damage. Meanwhile, if you focus in heals your damage falls behind, if you focus in damage your heals fall behind. If you focus in debuffs...well, you get where this is going.

So, the question is, is being able to focus in a single sort of spellcasting worth the others falling behind? I mean, if you focus in healing role and spec so, then your mechanic will boost your damage..right? Yes, this is true. You can instantly cast your weak DDs or add +25% to your weaker instant spells. Does this occasional bonus outweigh the constant 30-50% bonus the Flex Healers receive to both damage and healing spells in the path of their choice? I tend to think not.

In addition to this, you also receive less healing options baseline. Every career gets the same basic heals. A Heal + HoT, a HoT, A Big Heal, and a Group Heal (Melee Healers receive special versions). And..that's all you get...the basics. Meanwhile, flex healers get an instant cast small heal, a shield that doesn't have a group requirement AND heals the target when it fades, and a HoT that bounces to 6 targets.

So, currently, less options overall and less versatility. This is an issue that effects both the AM and Shaman.

Källa: http://www.warhammeralliance.com/forums/showthread.php?t=56014

Fast som vanligt handlar det om att ha roligt, man lär bli bättre på det man gör om man har roligt på köpet :)

Sisham @ WAR (alts Sishab / Sishal)
Kedira/Aills/Snannig/Sisham/Sishal @ DAOC
Gronz @ Qnet

Offline Ragge

• BaF Officer
    • View Profile
« Reply #10 on: 2008-09-24, 09:57:54 »
Det där med att healers ska heala och totalt strunta i nåt offensivt kanske funkar i DAoC och WoW där healers bara behöver stå och spamma ett par knappar.

altså, har du spelat daoc :)? låter fan inte så.
Spelar us classic och lite wow

Offline kani

• View Profile
« Reply #11 on: 2008-09-24, 15:35:20 »
altså, har du spelat daoc :)? låter fan inte så.

Mja, om det inte hände nåt drastiskt med DAoC efter Catacombs så såg det iaf inte ut som nån utmaning att stå bakom ett hörn och spamma group heals medan 3-4 aoe bombare tog ut en raid :p
Det var ju ganska länge sen iofs, så jag har väl ingen talan ;)

Tycker bara inte att allout healing måste vara den enda vägen, särskilt inte med tanke på hur olika WAR's healers är.
WoW - Retired:

WAR:

Offline evolate

• Ragnarök Member
    • View Profile
« Reply #12 on: 2008-09-25, 12:24:50 »
jag kör en warrior priest lv 15, wrath specad med str maxad i renown skills och han ligger ibland de top 5 hela tiden i rvr scenarios ibland damage, det krävs flera stycken för att dra ner dig, och du dpsar som en cp...

känner igen det här ifrån wow...shaman, en enligt många designerad healer, fast som rätt specad ligger på top av dps mätaren...

jag kommer att köra klassen som en väldigt självgående överlevnads dps char.

Offline evolate

• Ragnarök Member
    • View Profile
« Reply #13 on: 2008-09-25, 12:44:27 »
Jag gillar min Archmage som fan. Känns inte som att det "fattas" något. (får våran CC på lvl 25 som alla andra healer klasser)

Anledning till att jag gillade det så mycket var nog för att jag spelade med Zaval. Vi roxade allt. Men men :D

Hur man än vänder på det så kommer alla healer klasser att ha healing som main uppgift. Visst man kan specca dmg osv, men då det finns flera som spelar DMG klasser så får man dra stickan att heala. Om man ska spela healer och "skulle vara kul med lite dmg" så har man helt fel inställning redan från början.

Do it right or don't do it! :)

förstår inte din logik här riktigt, om man KAN heala så är det det man skall göra ? och varför har man fel inställning ?

jag spelar en healer melee hybrid, för att dpsa och överleva längre med heals, men har inte för avsikt alls att bli klassad som healer och få en roll designerad till mig.

om man dpsar MER än en dps klass, och dessutom kan hålla sig själv vid liv med hjälp av healsen, på vilket sätt är det logiskt att inte dpsa då ? och dessutom ta lasten av behovet av att behöva helas ifrån de som verkligen spelar som healing klasser ?

som jag ser det är jag, som en lv 15 wp, och dps specad, en självständig dpsklass som kan stå i fronten och mosa på, och SUPPORT hela till de som är nära mig med ae heals. skulle jag stå och heala på avstånd, skulle gruppen losa en massa dps och dessutom skulle tanksen inte få dra nytta av mina ae heals i fronten...

Offline kani

• View Profile
« Reply #14 on: 2008-09-25, 15:48:14 »
som jag ser det är jag, som en lv 15 wp, och dps specad, en självständig dpsklass som kan stå i fronten och mosa på, och SUPPORT hela till de som är nära mig med ae heals. skulle jag stå och heala på avstånd, skulle gruppen losa en massa dps och dessutom skulle tanksen inte få dra nytta av mina ae heals i fronten...

Precis min tanke. Jag kör Disciple själv, vilken är Destro's motsvarighet till WP'n, melee speccad, och lägger jag på mina DPS tactics och slår en "clothie" så har vi en HoT på ca 1400 på 3 secs ifall det skulle krisa nånstans. Det är vid lvl 16, så kan bara föreställa mig hur mycket den healar vid 40 med 10% mer crit. 15% för WP :p
« Last Edit: 2008-09-25, 15:53:24 by kani »
WoW - Retired:

WAR: